Argumentem przemawiającym za rozpoczęciem działalności eCommerce jest coraz większa popularność robienia zakupów online. Polacy cenią sobie wygodę i szybkość kupowania oraz szeroki asortyment, często niedostępny w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo według danych publikowanych przez serwis FreshMail do 2020 roku wartość rynku eCommerce będzie wynosić 90 mld zł.
Jeżeli planujesz rozpocząć sprzedaż w sieci, to potrzebujesz informacji, jak się za to zabrać. Opisane poniżej wskazówki pomogą zarówno przedsiębiorcom posiadającym już własną działalność, jak i osobom, które dopiero założyły swoją firmę. Dowiesz się, jakie kroki należy podjąć zanim uruchomisz swój sklep internetowy, jak go przystosować i wypromować oraz ile będzie Cię to kosztować. Zacznijmy zatem od podstaw.
1. CO ZROBIĆ PRZED STWORZENIEM SKLEPU?
Rozpoczęcie działalności eCommerce nie różni się tak bardzo od założenia tradycyjnego biznesu. Zanim oficjalnie wejdziesz na ten rynek musisz dokładnie wiedzieć, co Cię tam czeka. Poznaj swoich przyszłych klientów, dowiedz się, jakie są ich potrzeby, a także sprawdź, jak działają konkurenci. Dzięki temu zyskasz informacje potrzebne do określenie Twoich celów na przyszłość.

Analiza rynku i definiowanie grupy docelowej
Na początku sprawdź, jak wygląda sytuacja na rynku. W tym celu przeprowadź dogłębną analizę. Skup się na zapotrzebowaniu zgłaszanym przez klientów oraz na konkurencji działającej w interesujących Cię segmentach. Dzięki temu dowiesz się, na co jest popyt oraz jak kształtują się trendy.
Podczas analizy konkurencji sprawdź, jakie produkty są przez nich oferowane i po jakich cenach. Pamiętaj, żeby uwzględnić też takie aspekty, jak wygląd sklepów, metody promocji stosowane przez innych, wykorzystywane przez nich funkcjonalności, czy sposoby zdobywania klientów. W przyszłości ta wiedza posłuży Ci za inspirację przy tworzeniu sklepu i planu marketingowego. Będziesz też w stanie wykryć błędy popełniane przez konkurentów.
Analiza rynku ma również na celu znalezienie niszy, w której konkurencja jest niewielka, albo nie występuje wcale. Jeżeli uda Ci się znaleźć taką niszę dokładnie sprawdź, jakich produktów oczekują tamtejsi klienci oraz czy jesteś w stanie im je dostarczyć.
Uważaj: Pomimo, że nisza rynkowa jest zjawiskiem pożądanym, to handlowanie tylko w niej jest ryzykowne. Liczba klientów może okazać się niewystarczająca, aby generować zyski. Wówczas rozważ prowadzenie dodatkowej sprzedaży poza niszą rynkową.
Czym chcesz się zająć?
Odpowiedzenie sobie na pytanie „co chcę sprzedawać w moim sklepie internetowym?” to jeden z podstawowych kroków, które musisz podjąć. Podczas, gdy właściciele sklepów stacjonarnych często wiedzą, co chcą oferować w sieci, to dla osób nowych w tej branży odpowiedź na to pytanie nie jest taka oczywista.
Planując stworzenie sklepu internetowego najlepiej jest się skupić na dobrze Ci znanej działce. Interesujesz się kolarstwem i znasz się na rowerach jak mało kto? Wykorzystaj to. Zmień swoje hobby w biznes, a będzie Ci o wiele łatwiej pojawić się na rynku. Weź też pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz. Dowiedz się czy jest popyt na dany produkt, ilu konkurentów już go sprzedaje i w jakiej jakości oraz jak będą kreować się koszty związane m. in. z dostawą.
Planowanie strategii
Jak każda firma, tak samo sklepy internetowe potrzebują biznesplanu zawierającego cele oraz kolejne etapy działania. Warto, żebyś w tym planie zawarł aspekty związane z tym do kogo chcesz kierować swoją ofertę, jakie potrzeby spełniają Twoje produkty, czy jaki zasięg ma mieć Twój sklep internetowy.
Wyznaczając cele strategiczne dla swojego e-biznesu pamiętaj o pewnych zasadach, które ułatwią Ci ich realizację. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje na tym etapie model SMART. Polega on na obieraniu celów:
- jednoznacznych i łatwych do zrozumienia, zarówno dla Ciebie i jak Twoich współpracowników,
- możliwych do wyrażenia w konkretnych wartościach liczbowych, na każdym etapie realizacji,
- osiągalnych, ale na tyle ambitnych, żeby motywowały do działania,
- istotnych dla Ciebie oraz ważnych dla rozwoju Twojej firmy,
- dokładnie określonych w czasie, w jakim chcesz je zrealizować.
Przemyślane wyznaczanie celów ma ogromny wpływ na to, co chcesz osiągnąć w przyszłości. Samo powiedzenie sobie „chcę zwiększyć sprzedaż” nie jest dobrze sformułowanym zamierzeniem. W tym przypadku zastanów się o ile chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów, w jakim czasie zamierzasz to osiągnąć i w jaki sposób to zrobisz. Cały czas pamiętaj, że wszystkie te aspekty powinny być realne do zrealizowania. Poprawnie ten cel będzie brzmiał tak: „Do końca drugiego kwartału 2018 roku zwiększę sprzedaż butów do biegania o 20% w porównaniu do tego samego okresu w 2017 roku. Osiągnę to organizując dni darmowej dostawy, przeceny na określone modele obuwia oraz kampanie reklamowe na portalach społecznościowych i Google AdWords”.
Niezbędne formalności
Rozpoczynając swoją działalność eCommerce musisz przebrnąć przez wszystkie formalności związane ze stworzeniem firmy. Przede wszystkim zadbaj o wpis do systemu CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). W tym celu musisz złożyć stosowne dokumenty w swoim Urzędzie Miasta lub Gminy i wybrać zakres działań Twojej firmy z Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Kolejnymi krokami są odpowiednio wizyta w Urzędzie Statystycznym, aby uzyskać numer identyfikacyjny REGON oraz w Urzędzie Skarbowym. Tam, po rozpatrzeniu wniosku, otrzymasz Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), wybierzesz formy płatności podatku od dochodów i jeżeli jest to konieczne, zarejestrujesz się, jako podatnik VAT. Pamiętaj, żeby złożyć też stosowne dokumenty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
W związku z tym, że prowadząc sklep internetowy będziesz uzyskiwał dane osobowe swoich klientów, jesteś zobligowany, aby je zarejestrować. W tym celu musisz zgłosić się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Co w przypadku, gdy masz już zarejestrowany sklep stacjonarny i chcesz rozpocząć działalność eCommerce? Wówczas zaktualizuj swoje dane w systemie CEIDG o informacje dotyczące prowadzenia sprzedaży w sieci oraz zarejestruj bazę danych swoich klientów w GIODO. Gdy już to zrobisz, czas pomyśleć nad stworzeniem Twojego sklepu internetowego.

2. PIERWSZE KROKI W TWORZENIU SKLEPU INTERNETOWEGO
Masz już wszystkie potrzebne informacje i dokumenty, które stanowią fundamenty dla Twojego sklepu internetowego. Przyszła więc pora, żeby zacząć jego budowę. Zanim jednak wejdziesz do sieci, musisz zadbać o aspekty, bez których nie ruszysz z miejsca.
Wybór nazwy i domeny sklepu
Skoro opisane wcześniej czynności są fundamentami dla Twojego sklepu, to nazwa i domena są pierwszymi cegłami, których użyjesz do jego budowy. Dlaczego są one tak ważne? Ponieważ wybierasz je na lata i będą Ci towarzyszyć przez cały okres funkcjonowania Twojego e-biznesu.
Inspiracji dla nazwy sklepu szukaj m. in w branży w której działasz, lub w czymś co będzie charakteryzować Twoją działalność. W przypadku adresu internetowego pamiętaj, żeby był on spójny z nazwą sklepu, możliwie krótki i prosty do zapamiętania. Im trudniejszych użyjesz fraz w domenie, tym mniejsza szansa na to, że potencjalni klienci znajdą Twoją ofertę.
Regulamin sklepu internetowego
Jeżeli chcesz przekazać użytkownikom informacje dotyczących zasad obowiązujących w Twoim sklepie internetowym, to potrzebujesz odpowiedniego regulaminu. Powinien on być skonstruowany zgodnie z obowiązującymi prawami konsumenckimi i nie posiadać luk prawnych. Umieść w nim wszelkie informacje dotyczące tego, jakie możliwości ma klient np. w przypadku zwrotów i reklamacji. Jeżeli chcesz, by regulamin był dobrze przygotowany, powierz jego napisanie prawnikowi, a następnie copywriterowi, aby zadbał o jego przejrzystość.
Pamiętaj, że nie wszyscy klienci będą czytać regulamin od deski do deski. Warto, żebyś umieszczał jego fragmenty w miejscach, które wymagają ostrzeżenia np. w koszyku umieść informacje na temat zasad związanych z dokonywaniem zakupów.
3. NADAWANIE FORMY SKLEPOWI INTERNETOWEMU
W tym etapie kawałek po kawałeczku Twój sklep internetowy zaczyna nabierać kształtów. Proces ten jest czasochłonny i wymaga sprecyzowanych działań. Jednak, dzięki wcześniej zdobytej wiedzy, wiesz dokładnie, jak ma się prezentować Twój eCommerce. Czas zakasać rękawy i wziąć się do pracy. Od czego zacząć?
Wybór silnika sklepu internetowego
Decyzja, na której platformie stworzysz swój sklep internetowy, zależy od wielu czynników. Wielkość posiadanego budżetu, wybór funkcjonalności, planowana kampania marketingowa, czy nawet wymarzony wygląd sklepu to elementy, które mają wpływ na wybór silnika. Na rynku znajdziesz dwie grupy systemów dla sklepów internetowych, SaaS i Open Source. Więcej na temat obu platform znajdziesz w naszym artykule poświęconemu WooCommerce. Dodatkowo jest jeszcze możliwość zamówienia dedykowanego sklepu internetowego, który jest stworzony od podstaw.
Jednym z głównych kryteriów wyboru silnika powinny być dostępne funkcjonalności. To one często sprawiają, że Twoja oferta jest lepsza od tej prezentowanej przez konkurentów. Sprawdź czy interesująca Cię platforma pozwala np. na zintegrowanie Twojego sklepu internetowego z systemem magazynowym i portalami społecznościowymi, czy na wybór form płatności i sposobu dostawy. Dodatkowo warto, żebyś zainteresował się rozwiązaniami stworzonymi dla promocji sklepu, czy pomagających w zdobywaniu lojalności klientów.
Czekający klient, to klient niezadowolony
Niezależnie od tego, który silnik wybierzesz pamiętaj, żeby pozwolił on na płynne działanie Twojego sklepu. W branży eCommerce kazać klientowi czekać na załadowanie kolejnej strony jest równoznaczne z samobójstwem. Maksymalny czas na załadowanie to 3-4 sekundy. Błędem jest myślenie, że 1 sekunda oczekiwania więcej nie ma znaczenia. Ma ona ogromne znaczenie! Właśnie ta 1 sekunda może zaważyć na tym, czy klient kupi Twój produkt. Zadbaj o to, żeby odwiedziny i zakupy w Twoim sklepie były czystą przyjemnością, a nie testem na cierpliwość.
Zadbaj o UX sklepu internetowego
UX (User experience) to nic innego, jak ogół wrażeń i doświadczeń, jakich doznał użytkownik, który przebywał w Twoim sklepie internetowym. Jest to też kolejny element, który ma wpływ na to, że potencjalny klient zdecyduje się na zakup Twojego produktu. Jak go wykorzystać na swoją korzyść? Zadbaj o to, żeby nawigacja na Twojej witrynie była intuicyjna i klient bez problemu odnalazł się w Twoim sklepie. Jest to szczególnie ważne w tzw. koszyku, gdzie dokonywane są ostatnie czynności związane z zakupem. Nie pozwól na to, żeby klient musiał szukać interesujących go elementów. Spraw, że będzie je miał na wyciągnięcie ręki.
Wygląd sklepu internetowego
Poza płynnością i intuicyjną nawigacją Twojego sklepu internetowego, zadbaj też o jego wygląd. Wybierając platformę, na bazie której stworzysz swój eCommerce, natkniesz się na oferty gotowych szablonów graficznych dla sklepów. Jest to wygodne rozwiązanie, pozwalające Ci na sprawne zaprojektowanie wyglądu Twojej witryny. W zależności od tego, który silnik wybierzesz możesz mniej lub bardziej spersonalizować swój design.
Pamiętaj: Unikalny wygląd sklepu internetowego ma duży wpływ na zyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Jeżeli korzystasz z szablonów miej na uwadze to, że inni też mają do nich dostęp.
Bardzo ważnym aspektem, podczas tworzenia designu Twojego sklepu jest przystosowanie go dla użytkowników wszystkich urządzeń. Z badań przeprowadzonych przez Consumer Barometer wynika, że od 2012 roku liczba Polaków korzystających ze smartfonów ciągle rośnie i w 2016 roku stanowili oni 61% wszystkich internautów. Dla porównania liczba użytkowników komputerów od 5 lat utrzymuje się na tym samym poziomie z wynikiem ok. 77%. Wykorzystanie techniki RWD (Responsive Web Design) stało się w dzisiejszych czasach koniecznością i coraz więcej stron oraz sklepów internetowych z niej korzysta.


4. DOBÓR WSPÓŁPRACOWNIKÓW I NARZĘDZI ANALITYCZNYCH
Są rzeczy, których nie unikniesz podczas tworzenia sklepu internetowego. Zwłaszcza, gdy chcesz, aby klienci otrzymywali zamówione produkty szybko i bez problemu. Dodatkowo potrzebujesz też specjalistycznych narzędzi, które pomogą Ci w m. in. w przeprowadzaniu analiz Twojej firmy.
Wybór dostawców do sklepu internetowego
Jeżeli chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym produkty, których sam nie wytwarzasz, to potrzebujesz kogoś kto Ci je dostarczy. Na rynku znajdziesz wielu dostawców jednego towaru, ale jak wybrać tego najlepszego? Przede wszystkim Twój dostawca powinien być godny zaufania. W końcu nie chcesz się martwic o to, czy towar na pewno dojedzie na czas oraz czy będzie dobrej jakości i w jednym kawałku.
Wiarygodność sprawdzisz m. in. szukając opinii innych w internecie. Dzięki nim dowiesz się, czy interesujący Cię dostawca jest kompetentny. Cena towaru i jego dostarczenia też odgrywa tu istotną rolę. Koszty z tym związane będą się różnić w zależności od tego, jaki towar chcesz sprzedawać i skąd ma być sprowadzany. Jednak wielu dostawców jest skłonnych do negocjacji, wykorzystaj to.
Wybór metod dostarczania produktów do klientów
Kolejnym etapem jest wybranie firmy odpowiedzialnej za dostarczenie klientowi Twojego produkty. Masz do wyboru firmy kurierskie oraz Pocztę Polską. W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się też tzw. paczkomaty. Wielu przedsiębiorców decyduje się na wszystkie trzy opcje, ponieważ klienci chwalą sobie możliwość wyboru.
Podczas gdy Poczta Polska jest tylko jedna, to firm kurierskich jest kilka. Na którą z nich się zdecydować? Podobnie, jak w przypadku dostawców do Twojego sklepu, sprawdź opinie, jakie krążą na temat danej firmy. Dowiedz się ile czasu trwa dostarczenie przez nich paczki oraz jaki jest tego koszt.
Pamiętaj: Klienci nie są skłonni do czekania i będą mniej chętni do robienia zakupów w Twoim sklepie internetowym, jeżeli nie zadbasz o szybką dostawę produktów.
Integracja sklepu internetowego z Google Analytics
Dlaczego warto zadbać o system do zbierania statystyk? Ponieważ umożliwi Ci on pozyskanie istotnych danych na podstawie, których wyciągniesz przydatne wnioski. Do najpopularniejszych rozwiązań należy darmowe narzędzie Google Analytics, dostarczające raporty zawierające szereg informacji. Z nich dowiesz się m. in. kim są Twoi odbiorcy, skąd przyszli do Twojego sklepu internetowego, ile czasu w nim spędzili oraz czy dokonali konwersji.
Specjalnie z myślą o sklepach internetowych, w Google Analytics powstała też funkcja ulepszonego eCommerce. Jej celem jest zbieranie i prezentowanie danych ściśle związanych z prowadzeniem działalności sprzedażowych w sieci. Wśród nich są informacje o pojedynczych produktach, ale także całych kategoriach czy markach. Dzięki funkcji ulepszonego eCommerce dowiesz się, które produkty generują przychody, jakie są średnie wartości zamówień czy ile zrealizowałeś zwrotów.
5. WPROWADZANIE ASORTYMENTU DO SKLEPU INTERNETOWEGO
Zanim uruchomisz swój sklep internetowy musisz zrobić jeszcze jedną bardzo ważną rzecz – wprowadzić do niego swój asortyment. Sposób, w jaki zaprezentujesz oferowane przez siebie produkty ma niemałe znaczenie dla potencjalnych klientów. O czym powinieneś pamiętać przystępując do tego etapu?

Podział produktów
W zależności do tego, jak szeroki i różnorodny masz asortyment, jego podział będzie się różnić. Jednym z podstawowych, a zarazem najczęściej stosowanym sposobem jest podział na kategorie główne, dodatkowe i akcesoria.
- kategorie główne – znajdują się w niej produkty, na których chcesz oprzeć swój e-biznes. Jeżeli chcesz sprzedawać obuwie, to właśnie różne rodzaje butów będą należeć do tych kategorii,
- kategorie dodatkowe – w nich umieścisz produkty nie będące głównym źródłem dochodu, ale pasujące do profilu Twojej działalności,
- akcesoria – są to dodatki dokupowanie do produktów z kategorii głównych np. w przypadku butów będą to sznurowadła.
Pamiętaj, żeby ciągle ułatwiać klientom poruszanie się w Twoim sklepie internetowym. W tym celu zadbaj o sprecyzowane podkategorie. Przykład:
Chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym obuwie dla każdej płci i grupy wiekowej. W tym przypadku produkty, które zaoferujesz podziel na następujące podkategorie:
- obuwie damskie,
- obuwie męskie,
- obuwie dziecięce, które podziel dalej na:
- obuwie dla dziewczynek,
- obuwie dla chłopców.
Następnie do każdej z wyżej wymienionych podkategorii dodaj kolejne, w których umieść buty w konkretnych modelach np. szpilki, sandały, czy buty sportowe. Zwróć też uwagę, żeby nazwy kategorii i podkategorii były zrozumiale dla klienta.
Prezentacja produktów
Jak dobrze zaprezentować swój produkt? Przede wszystkim zadbaj o zdjęcia oferowanych przez Ciebie towarów. Pamiętaj przy tym, żeby fotografie były wysokiej jakości i pokazywały produkt z każdej strony. Klient nie kupi od Ciebie towaru, jeżeli nie będzie widział co oferujesz. Dobrą praktyką jest umieszczenie na karcie produktu filmu prezentującego dany przedmiot w użyciu.
Zwróć także uwagę na rozmiar zdjęć. Ma to znaczenie przy szybkości ładowania stron. Postaraj się o to, żeby wybrane przez Ciebie fotografie nie obciążały Twojego sklepu, a zarazem były dobrej jakości.
Jednak zdjęcie to nie wszystko, ważny jest też opis produktu. Wielu przedsiębiorców popełnia przy tym jeden błąd. Wykorzystują oni gotowy tekst, często dostarczany przez producenta. Dlaczego warto pisać unikalne opisy? Po pierwsze: klienci przychylniej patrzą na teksty inne niż te, którymi posługują się Twoi konkurenci. Dostrzegają przy tym Twoje zaangażowanie oraz wiedzę na temat produktu. Po drugie: strony z unikalnymi opisami mają lepsze wyniki w wyszukiwarce Google, niż te ze skopiowanymi tekstami.
6. TESTY, TESTY I JESZCZE RAZ TESTY
Jesteś już na ostatniej prostej, żeby uruchomić swój sklep internetowy. Pozostaje tylko jego dokładne przetestowanie. Sprawdzanie każdego najmniejszego elementu jest zadaniem żmudnym i czasochłonnym, ale jeżeli sam nie znajdziesz błędów, to zrobię to internauci, a to zaważy na tym, czy coś od Ciebie kupią. Jakich luk należy się wystrzegać?
- Zamówienie jest niemożliwe do zrealizowania – sprawdź dokładnie jak przebiega cały proces zakupowy od wyboru produktu, przez przejście do koszyka, aż po otrzymanie e-maila z potwierdzeniem realizacji płatności.
- Linki prowadzące donikąd – zbadaj czy wszystkie przyciski, kotwice, a nawet obrazy prowadzą tam, gdzie powinny. Nie pozwól, aby Twój klient po kliknięciu w link zobaczył błąd 404 na swoim ekranie.
- Niedziałające rozszerzenia – pamiętaj, że pluginy potrafią wyróżnić Cię na tle konkurencji. Dlatego tym bardziej zadbaj o to, żeby wszystkie działały poprawnie, zwłaszcza te odpowiedzialne za płatności i wybór dostawy.
- Nieresponsywny design – jeżeli decydujesz się na zastosowanie technologi RWD, to upewnij się, że wszystkie elementy sklepu internetowego są dobrze wyświetlane na urządzeniach mobilnych.
- Trudności w nawigacji – szukając błędów technicznych na każdej z podstron, sprawdzaj przy okazji, czy poruszasz się między nimi intuicyjne, bez potrzeby dłuższego zastanowienia się „co teraz muszę zrobić?”.
- Długi okres ładowania stron – pamiętaj czas oczekiwania na załadowanie się strony powinien wynosić 3-4 sekundy.
To tylko podstawowe błędy, na które możesz się natknąć podczas testowania swojego sklepu internetowego. Gdy już dopniesz wszystko na ostatni guzik i masz pewność, że wszystko jest na swoim miejscu, śmiało uruchom swój sklep internetowy.

7. ZDOBYWANIE ZADOWOLONYCH I ZAUFANYCH KLIENTÓW
Na samym rozpoczęciu działalności eCommerce praca się nie kończy. Teraz stoi przed Tobą zadanie pozyskania osób, które kupią Twój produkt i jednocześnie będę na tyle zadowolone, że wrócą po więcej. Chcesz chyba, żeby sklep internetowy miał dobrą opinię wśród klientów?
Profesjonalna obsługa klienta
Zapewnienie kupującym dobrej obsługi powinno być standardem w Twoim sklepie internetowym. To dzięki niej klienci wiedzą, że bez problemu dostarczysz zamówiony przez nich produkt. Co wpływa na zadowolenie kupujących?
Przede wszystkim Twój asortyment. Zadbaj o to, żeby towary w Twoim eCommerce były dobrej jakość. Klient, który otrzymał ze sklepu wadliwy produkt, często do niego nie wraca. Co jeśli zdarzy Ci się sprzedać np. buty z rozklejoną podeszwą? Wówczas zapewnij klientowi możliwość zwrotu lub wymiany produktu. Dbaj o to, żeby kupujący wiedzieli, że mogą na Tobie polegać. Nie pozwól też na to, żeby w Twojej ofercie były dostępne produkty, których nie masz już na stanie. Informuj o tym klienta i zaoferuj mu inny produkt, lub dostarcz go najszybciej, jak to jest możliwe.
Jednak sam produkt i jego dostarczenie to nie wszystko. Ważny jest też sam kontakt z klientem. Spraw, aby poczuł się wyjątkowy. Osiągniesz to, jeżeli będziesz miał do niego indywidualne podejście. Udostępnij szybki kontakt do siebie, odpowiadaj na pytania klientów, doradzaj im w dokonywaniu zakupów. Pamiętaj, że to ty jesteś dla klienta, a nie on dla Ciebie.
Programy lojalnościowe i rabaty
Udało Ci się zyskać grono zadowolonych klientów, teraz postaraj się zdobyć ich lojalność. Czemu warto mieć stałych kupujących? Ponieważ to oni dostarczają największe zyski dla Twojego e-biznesu. Dodatkowo chętniej informują oni inne osoby o Twojej ofercie, zachęcając ich do robienia zakupów. W zdobyciu stałych klientów pomogą Ci programy lojalnościowe. Przybierają one różne formy, od punktów, które można wymieniać na produkty, przez vouchery wysyłane w newsletterze, aż po wręczanie drobnych upominków.
Innym często stosowanym sposobem na zatrzymanie klientów jest przyznawanie rabatów na zakupy. Podobnie, jak w przypadku programów lojalnościowych, masz do dyspozycji różne rodzaje zniżek. Wśród najpopularniejszych są te przyznawane w zależności od wysokości kwoty wydanej podczas jednego zakupu, czy rabaty dla posiadaczy kart podarunkowych. Warto też rozważyć wprowadzenie darmowych przesyłek dostępnych po wydaniu określonej kwoty.
8. PROMOCJA SKLEPU INTERNETOWEGO
Zalążki kampanii promocyjnej dla sklepu internetowego powinny się pojawić już przy tworzeniu biznesplanu, kiedy to ustalany jest budżet na ten cel. Wielu przedsiębiorców postanawia wprowadzać pierwsze działania marketingowe dopiero po uruchomieniu sklepu, aby skupić na jego tworzeniu. Niemniej, promocja działalności eCommerce to istotny punkt, który powinieneś mieć na uwadze przez cały czas. Z jakich narzędzi możesz skorzystać podczas kampanii?
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie to jeden z najczęściej stosowanych sposobów na promocję w internecie. W dużym skrócie, jest to szereg działań mających na celu poprawienie pozycji Twojego sklepu internetowego w wyszukiwaniach Google. Jakie to działania?
Optymalizacja strony, czyli SEO (Search Engine Optimization) jest jednym z nich. Polega ona na przystosowaniu sklepu internetowego pod kątem użyteczności strony dla klientów, napisania wartościowych treści, stworzenia struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych, czy przystosowanie grafik oraz zdjęć. Ma to wpływ na odbiór sklepu przez roboty Google’a.
Ponadto są jeszcze słowa kluczowe, czyli frazy najczęściej wyszukiwane przez internautów. Dogłębna analiza szukanych haseł pozwala na znalezienie tych, które najbardziej będą pasować do profilu Twojego eCommerce. Wykorzystasz je podczas tworzenia unikalnych treści, a także nadając nazwy kategoriom.
Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać tygodnie, miesiące, a nawet lata. Czas ten zależy od branży, w której chcesz działać i wielkości konkurencji. Pomimo tego, gdy już uda Ci się osiągnąć wysokie pozycji w wyszukiwarce Google, utrzyma się ona nawet po zakończeniu kampanii.
Kampania Google AdWords
Podczas gdy pozycjonowanie potrzebuje czasu na zapewnienie efektów, tak kampania w Google AdWords daje je natychmiast. Narzędzie to jest uznawane za dopełnienie pozycjonowania, ponieważ też wykorzystuje słowa kluczowe, ale prezentuje Twoje reklamy zaraz po rozpoczęciu działań promocyjnych.
Informacje na temat Twojej działalności i produktów oferowanych przez Ciebie ukażą się na samej górze konkretnych wyników wyszukiwań. W zależności od tego, co i jak chcesz promować, Google umieści reklamę tekstową lub graficzną. Istnieje też możliwość pokazania się na stronach partnerów korporacji. Dodatkowo dzięki opcji remarketingu dotrzesz do klientów, którzy przelotnie odwiedzili Twój sklep oraz do tych, którym trzeba przypomnieć o dokończeniu zamówienia.
Czas trwania kampanii i jej zasięg zależy tylko od Ciebie. Jeżeli będziesz chciał z niej zrezygnować np. na początku następnego miesiąca, to jesteś w stanie to zrobić jednym kliknięciem.
Koszty w kampanie Google AdWords zależą od tego ile za dane słowo kluczowe są w stanie zapłacić konkurenci. Wyświetlanie Twojej reklamy odbywa się na zasadach licytacji. Z określonego przez Ciebie budżetu pobierane są stawki, konieczne do przebicia oferty innych na dane słowo kluczowe.
Sposobów na wypromowanie Twojego sklepu internetowego jest o wiele więcej. Wyżej opisane są najczęściej stosowane i dostarczają wymiernych korzyści. Sam zdecyduj, czy wybierzesz pozycjonowanie, kampanie Google AdWords, a może wykorzystasz portale społecznościowe do promocji swojej marki.
ILE KOSZTUJE STWORZENIE SKLEPU INTERNETOWEGO?
Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest: to zależy. Liczba czynników, które mają wpływ na powstanie Twojego eCommerce jest ogromna i trudno podać konkretną kwotę. Jednak jest ona możliwa do ustalenia, gdy już wiesz jak dokładnie ma wyglądać i funkcjonować Twój sklep internetowy.
Skupmy się na samej witrynie, bez kosztów związanych z marketingiem i innymi elementami. Tworząc ją samemu na silniku abonamentowym, na bazie gotowych szablonów i z darmowymi funkcjonalnościami jesteś w stanie wydać nieco ponad 500 zł. Jednak nie mając doświadczenia w tworzeniu sklepu internetowego, poświęcisz na jego zbudowanie wiele cennego czasu. Przedsiębiorcy często patrząc tylko na te konkretne liczby, zapominając o tym, że ponoszą koszty alternatywne, czyli związanych z utraconymi szansami. Nie popełniaj tego błędu, oszczędzaj swój czas!

Zlecając stworzenie sklepu internetowego specjalistom nie martwisz się już o swój czas. Koszty początkowe będą, co prawda większe, niż w przypadku samodzielnego wykonania, ale zapłacisz za sprawnie działający sklep internetowy wysokiej jakości. W zależności od tego, jakie funkcjonalności chcesz zastosować, czy zdecydujesz się na rozwiązanie dedykowane, lub czy wybierzesz unikalny design zarówno czas pracy, jaki i koszty będą różne. W Idea Team stworzenie sklepu internetowego to min. 80 godzin pracy, ale przez cały czas masz wpływ na projekt, który dla Ciebie realizujemy.
PODSUMOWANIE
Tworzenie sklepu internetowego wymaga od Ciebie czasu, pracy i cierpliwości. Decydując się na wkroczenie na rynek eCommerce potrzebujesz też odpowiedniego budżetu, który pokryje wszystkie koszty, ale też niezaplanowane wydatki. Niemniej wraz z rosnącą popularnością zakupów w sieci, rosną też zyski, które na Ciebie czekają. Jednak miej na uwadze, że są też inni przedsiębiorcy, którzy szykują się na rozszerzenie swojej działalności w internecie. Skorzystaj z pomocy specjalistów, aby poradzić sobie na rynku eCommerce.
NAWIĄŻ WSPÓŁPRACĘ Z IDEA TEAM
Szukasz ekspertów, którzy stworzą dla Ciebie sklep internetowy przewyższające Twoje oczekiwania? Zdaj się na Idea Team. Dzięki nam wkroczysz na rynek eCommerce i zyskasz nowych klientów. Skontaktuj się z nami.
Stwórz sklep internetowy na własnych zasadach – skorzystaj z darmowej konsultacji.